Reglerna nedan är delade i två olika delar. Första delen är arrangörsregler i kort sammanfattning. Andra delen är reglerna i sin helhet. 

Röd text är nyheter för detta året.

Regler i kort sammanfattning:

1§ Inbjudan SKA finnas tillgänglig på Internet.

2§ Anmälningslista SKA finnas på nätet SENAST dagen efter sista anmälningsdagen.

3§ Tävlingen är Onotad.

4§ Tävlingsavgifter:
Fri startavgift. Klass U max 50% av ordinarie avgift.


Av avgiften är
125kr till prispotten i klassen & 75kr till administrativa  kostnader för BRC.

5§ Gallring, Enligt arrangörens inbjudan.

6§ Lottning i licenssammanslagna klasser ska ske i licensordning. Exempel: Klass 3, A & B-Förare Grupp F, då lottar man A-förarna och sätter dom först i klassen, sen lottar man B-Förarna och sätter dom efter A-förarna.  

7§ 3 Min startmellanrum när snabbare förar och/eller /bilklass startar bakom.
Klasserna 3, 5, 6, 7, 8 och 9 ska ha 3 min i 0startmellanrum före 1:a bil i klassen om licensklasserna skiljer, är licensklasserna samma så bestäms startmellanrummet av arrangören i samråd med BRC.

8§ Engelsk pilning, färgen på pilarna SKA antingen vara Orange eller floruroserande röd.

9§ Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.

10§ Dekaler från Bilsport Rally & Racing ska klistras ovanför startnumren, att inte göra det om man inte friköpt sig från reklam i tävlingen kan innebära uteblivna poäng.

11§ Logon för Bilsport Rallycup skall finnas på allt material runt tävlingen som till exempel inbjudan, annonser, program samt resultatlista.

12§
Tävlingarnas arrangörer kan välja att inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då starta före eller efter cupen och inte mitt i cupens klasser. Max 20 bilar totalt från denna klassen om dom startar först, före cupens klasser.

13§ Ef
teranmälda startar först i sin licensklass utom i klass 11 där efteranmäld startar sist.

14§ Ändring på kravet om minst 5 deltävlingar för att genomföra BRC kommande år, vi kör tills cupens pengar är slut även om vi inte når upp till sponsorns krav. Alltså även om det blir bara 2 deltävlingar kommande säsong. (denna ändring rör arrangörerna, ej dom tävlande)

15§ Om tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av inkörd års-poäng, dock max 20 poäng givetvis.

16§ Personuppgifter:
I och med anmälan till en deltävling av Bilsport Rallycup så ger man sitt medgivande till att personuppgifter i samband med cupens tävlingar används för erforderligt bruk såsom anmälningslistor, presentationer, programblad och reportage .

Regler för Bilsport Rallycup i helhet:

Deltävlingar:

Bilsport Rallycup arrangeras under grussäsongen med minst 4 deltävlingar och max 6 deltävlingar.



Klassindelningar:  

Klass U: Ungdomsrally. Poängberäkning som övriga klasser. MRF-Trophy>>

Klass 1: A-B-förare Grupp E.

Klass 2: C-förare Grupp E.

Klass 3: A-B-förare: Grupp F Läs här>>, 1300 Rallycup samt Grupp N -1400cc.

Klass 4: C-förare: Grupp F Läs här>>, 1300 Rallycup samt Grupp N -1400cc.

Klass 5: A-B-C-förare: Appendix K. upp till -1975.

Klass 6: A-B-C-förare: Appendix K. 1976-1990, Ej 4WD.

Klass 7: A-B-C-förare: Max 74, Regler>>
Regelfrågor: max74@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup äger tolkningsrätten till vad som är tillåtet i klass Max 74.
Dogbox tillåtet i Max 74 om det är monterat i ett originalhus.

Klass 8: A-B-C-förare: Grupp H Classic, Regler>>
Regelfrågor: info@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup äger tolkningsrätten till vad som är tillåtet i klass Grupp H Classic.

Klass 9: A-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R, Nationell Special.

Klass 10: B-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R, Nationell Special.

Klass 11: C-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R, Nationell Special.

Klass U: Ungdomsrally.

Denna indelning bör också användas som startordning av arrangörerna. 

OBS! Klasser som är sammanslagna licensmässigt ska lottas och starta licensvis A-B-C-Förare.

Exempel:
Klass 5: A-förare startar före B-förare och C-förare sist i klassen.

Efteranmälda i klassen startar först i sin licensklass, det är alltså bara A-Förare som startar först i klassen om det redan finns A-förare anmälda.

Tjej-BRC är en Tjej-Cup som räknas över hela säsongen och ej utdelas pokaler i varje enskild deltävling. Läs om Tjej-BRC här>>

Tävlingarnas arrangörer kan välja att inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då starta före eller efter cupen och inte mitt i cupens klasser. Max 20 bilar totalt från denna klassen om dom startar först, före cupens klasser.

Fotnot: Arrangören får själv bestämma om Klass U skall starta före eller efter övriga klasser bara arrangören uppfyller Sbf:s regler enligt RY 5.3.9, se utdrag ur reglerna nedan.

RY 5.3T Ungdomsrally
RY 5.3.9, Startordning: 
Normalt startar Ungdomsklassen i direkt anslutning efter sista C-förare, dessa förare bör vara seedade efter hittills kända prestationer. De ska alltid finnas med i program/startlista. Om ungdomsklassen startar först i tävlingen ska också finnas minst en föråkarbil mellan ungdomsklassen och övriga tävlande. Startmellanrummet mellan ungdomsklassen och övriga tävlande ska vara så tilltaget att föråkarbilen har nått sträckmålet på berörd specialsträcka innan någon övrig tävlingsklass tillåts starta.

Efteranmälda: 

Startar först i sin licensklass utom C-Förare 2WD som startar sist i sin klass.


Noter:

Alla deltävlingar i Bilsport Rallycup är onotade

Startavgifter:

Fri enligt varje arrangörs tilläggsregler. Arrangören tar ut 125:- per startavgift för att lägga till prispotten samt betalar 75:- per startande till cupen för administrativa kostnader, totalt 200:- per startande. 

Klass U betalar varken 125:- till prispotten eller 75:- till administrativa kostnader.

Anmälningslista:

En anmälningslista ska tillhandahållas av arrangören på Internet senast dagen efter sista anmälningsdag.

Resultatlista:

En resultatlista ska tillhandahållas av arrangören på Internet senast måndagen efter tävlingsdagen om tävlingen går på lördagen. Poäng räknas från sluttid i officiell resultatlista.

Däck:

Enligt gällande rallyreglemente.

Reklam:

Tidningen Bilsport Rally & Racing samt övriga sponsorer till Bilsport Rallycup äger rätt till reklam på tävlingsbilarna i cupens samtliga deltävlingar. Dekaler från Bilsport Rally & Racing ska klistras direkt ovanför startnumren, att inte göra som ovan om man inte friköpt sig från reklam i deltävlingen kan innebära uteblivna poäng.

Delad bil:

Enligt varje arrangörs tilläggsregler. 

Tävlingsform:

I deltävlingar med tävlingsform RS i backe och sprint köres fastställd bansträckning enligt arrangörens tilläggsregler.

I tävlingsformen RY, räknas tävlingens totaltid som resultat i respektive förarklass.

För att ha fullgjort RY tävling krävs tid på samtliga SS eller prov, samt målgång vid slutmål.

Gallring:

Gallring, Enligt arrangörens inbjudan.

Pilning:

Engelsk pilning, färgen på pilarna ska antingen vara Orange eller floruroserande röd.


Poängfördelning:

I samtliga deltävlingar fördelas klassvis poängen enligt:

1:an 20 p,  2:an  18 p,  3:an 16 p,  4:an 14 p,  5:an  12 p, 6:an 10 p,  7:an 9 p,  8:an 8 p, 9:an 7 p, 10:an 6 p, 11:an 5 p, 12:an 4 p, 13:e 3 p, 14:e 2 p, 15:e 1 p. 

Samtliga som inte fått poäng enligt ovanstående får efter fullgjord tävling 1 p.

Särskiljning i deltävling:
Vid lika sluttid delas poäng ut enligt exempel: Om det bli två 2:or får bägge 18 p och den som kommer 4:a får 14 p. Det betyder att ingen blir tilldelad 16 p.

Poängen kan säkert att vara annorlunda i sista deltävlingen beroende på någon anledning.

Om tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av inkörd års-poäng, dock max 20 poäng givetvis.

Tidtagning:

Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.

Tävlingar som räknas:

I poängsammanräkningen efter samtliga deltävlingar, räknas förarnas intjänade poäng samman till ett slutresultat. Man kan inte ta poäng med sig om man byter bilklass under pågående säsong.

Samtliga deltävlingar räknas.

Prispott:
 
Tidningen Bilsport Rally & Racing sponsrar Bilsport Rallycup med 5500:- per genomförd deltävling i cupen. Sponsorpengarna fördelas mellan klasserna efter antal startande i klasserna när för Bilsport Rallycup gemensamma omkostnader är betalda. 

125:- från varje inbetald startavgift i respektive deltävling tillförs prispotten.
Prispotterna i respektive förarklass kommer att variera beroende på antal startande, eftersom de 125:- per inbetald startavgift tillfaller den förarklass i vilken anmälningsavgiften är betald.

Klass U: Inga penningpriser i Utbildningsrally. 

Fördelning av prispott:

Prispengar i cupen fördelas mellan de 3 bästa ekipagen per klass enligt följande : 

  • 1:an får 50 %  av den totala klasspotten

  • 2:an 30 %

  • 3:an 20 %

Från den totala prispotten kommer pengar för inköp av pokaler/priser att uttagas. 

Pristagarna står för eventuell vinstskatt. 

Minst 3 startande i en majoritet av tävlingarna krävs för att det ska bli prisutdelning i klassen.

Särskiljning i cupen:

Varje förare med poäng i cupen får vid summeringen av cup-poäng räkna samtliga poängtävlingar till en slutsumma.

Slutsumman kan bestå av poäng från 1, 2, 3, 4, 5, eller 6 tävlingar.

Om flera tävlande i en förarklass stannar på samma slutpoäng när cupen är avslutad  gäller följande som särskiljning :

  • 1). Flest 20 poängare.  (1:a platser)

  • 2). Flest 18 poängare.   (2:a platser)

  • 3). Flest 16  poängare.  (3:e platser)

  • Därefter lottning av arrangören.

Klass U:  
Samma slutpoäng ger delad placering och likvärdiga priser.

Priser/Prisutdelning:

Separat prisutdelning och tillhörande fest, datumet meddelas på hemsidan och samtliga pristagare får en personlig inbjudan hemskickad i brev. På prisutdelningen utdelas segerpokaler/medaljer till de tre bäst placerade förare/kartläsare i respektive förarklass. För att få ut pris så förbinder inbjuden pristagare sig att medverka i det arrangemang som görs för prisceremonin.

När anmälningstiden för prisutdelningen gått ut så beställs pokaler till dom anmälda. Har man inte anmält sig i tid så finns det inga pokaler beställda så det är upp till pristagaren att anmäla sig i tid.

Möjlighet till Efteranmälan finns ej.

Marknadsföring/Publicering:

Genom att deltaga i Bilsport Rallycups deltävlingar, så godkänner vederbörande  publicering av allt som rör deltagarna i någon av tidningarna Bilsport Rally & Racing eller Bilsport, Bilsport Rally & Racings hemsida och på Bilsport Rallycups hemsida utan några undantag.