Reglerna nedan är delade i två olika delar. Första delen är arrangörsregler i kort sammanfattning. Andra delen är reglerna i sin helhet. 

Röd text är nyheter för detta året.

Arrangörsregler i kort sammanfattning:

1§ Inbjudan SKA finnas tillgänglig på Internet.

2§ Anmälningslista SKA finnas på nätet SENAST dagen efter sista anmälningsdagen.

3§ Tävlingen är Onotad.

4§ Tävlingsavgifter:
20-30km SS Max startavgift
1000kr. inkl ev. anm avgift. (som tidigare). 
Över 30km SS = Max startavgift
1200kr.
Över 35km SS = Max startavgift 1300kr.
Över 40km SS = Max startavgift
1400kr.
Över 45km SS = Max startavgift
1500kr.

Över 50km SS = Max startavgift 1600kr.
Över 55km SS = Max startavgift
1700kr.

Över 60km SS = Max startavgift
1800kr.

Av dessa avgifter är
1000kr inkl. 75kr till prispotten & 75kr till administrativa  kostnader för BRC.

Gallring, Enligt arrangörens inbjudan.

6§ Lottning i licenssammanslagna klasser ska ske i licensordning. Exempel: Klass 3, A & B-Förare VOC, då lottar man A-förarna och sätter dom först i klassen, sen lottar man B-Förarna och sätter dom efter A-förarna.  

7§ 3 Min startmellanrum när snabbare förar och/eller /bilklass startar bakom.
2013 gäller detta Klasserna 3, 5, 6, 7, 8 och 9.

8§ Engelsk pilning, färgen på pilarna SKA antingen vara Orange eller floruroserande röd.

9§ Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.

10§ Dekaler från Bilsport Rally & Racing ska klistras ovanför startnumren.

11§ Logon för Bilsport Rallycup skall finnas på allt material runt tävlingen som till exempel inbjudan, annonser, program samt resultatlista.

12§
Tävlingarnas arrangörer kan välja att inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då starta före eller efter cupen och inte mitt i cupens klasser. Max 20 bilar totalt från denna klassen om dom startar först, före cupens klasser.

13§ Ef
teranmälda startar först i sin licensklass utom i klass 9 som startar sist.

14§ Ändring på kravet om minst 5 deltävlingar för att genomföra BRC kommande år, vi kör tills cupens pengar är slut även om vi inte når upp till sponsorns krav. Alltså även om det blir bara 2 deltävlingar kommande säsong. (denna ändring rör arrangörerna, ej dom tävlande)

15§ Om tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av inkörd års-poäng, dock max 10 poäng givetvis..

Regler för Bilsport Rallycup i helhet:

Klassindelningar:  

Klass U: Ungdomsrally. Poängberäkning som övriga klasser.

Klass 1: A-B-förare Grupp E.

Klass 2: C-förare Grupp E.

Klass 3: A-B-förare:  VOC, Grupp F, 1300 Rallycup samt Grupp N -1400cc.

Klass 4: C-förare:  VOC, Grupp F, 1300 Rallycup samt Grupp N -1400cc.

Klass 5: A-B-C-förare: Appendix K. Bilar upp till -1969.

Klass 6: A-B-C-förare: Appendix K. 1970-1975.

Klass 7: A-B-C-förare: Appendix K. 1976-1990, Ej 4WD.

Klass 8: A-B-C-förare: Max 74, Regler>> Regelfrågor: max74@bilsport-rallycup.se>>
Bilsport Rallycup äger tolkningsrätten till vad som är tillåtet i klass Max 74.

Klass 9: A-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R, Nationell Special.

Klass 10: B-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R, Nationell Special.

Klass 11: C-förare 2WD: Grupp H, Grupp A, Grupp N, Grupp R, Nationell Special.

Klass U: Ungdomsrally.

Denna indelning bör också användas som startordning av arrangörerna. 

OBS! Klasser som är sammanslagna licensmässigt ska lottas och starta licensvis A-B-C-Förare.

Exempel:
Klass 5: A-förare startar före B-förare och C-förare sist i klassen.

Efteranmälda i klassen startar först i sin licensklass, det är alltså bara A-Förare som startar först i klassen om det redan finns A-förare anmälda.


Tävlingarnas arrangörer kan välja att inbjuda till 4WD om dom önskar, denna bilklassen ingår ej i BRC på grund av för lite deltagande bilar. Dom ska då starta före eller efter cupen och inte mitt i cupens klasser. Max 20 bilar totalt från denna klassen om dom startar först, före cupens klasser.

Fotnot: Arrangören får själv bestämma om Klass U skall starta före eller efter övriga klasser bara arrangören uppfyller Sbf:s regler enligt RY 5.3.9, se utdrag ur reglerna nedan.

RY 5.3T Ungdomsrally
RY 5.3.9, Startordning: 
Normalt startar Ungdomsklassen i direkt anslutning efter sista C-förare, dessa förare bör vara seedade efter hittills kända prestationer. De ska alltid finnas med i program/startlista. Om ungdomsklassen startar först i tävlingen ska också finnas minst en föråkarbil mellan ungdomsklassen och övriga tävlande. Startmellanrummet mellan ungdomsklassen och övriga tävlande ska vara så tilltaget att föråkarbilen har nått sträckmålet på berörd specialsträcka innan någon övrig tävlingsklass tillåts starta.

Efteranmälda: 

Startar först i sin licensklass utom C-Förare 2WD som startar sist i sin klass.


Noter:

Alla deltävlingar i Bilsport Rallycup är onotade

Startavgifter:

Enl. varje arrangörs tilläggsregler, arrangören tar ut 75:- per startavgift för att lägga till prispotten samt betalar 75:- per startande till cupen för administrativa kostnader, totalt 150:- per startande. 


20-30km SS Max startavgift 1000kr. inkl ev. anm avgift. (som tidigare). 
Över 30km SS = Max startavgift
1200kr.
Över 35km SS = Max startavgift 1300kr.
Över 40km SS = Max startavgift
1400kr.
Över 45km SS = Max startavgift
1500kr.

Över 50km SS = Max startavgift 1600kr.
Över 55km SS = Max startavgift
1700kr.

Över 60km SS = Max startavgift
1800kr.

Klass U betalar varken 75:- till prispotten eller 75:- till administrativa kostnader.

Anmälningslista:

En anmälningslista ska tillhandahållas av arrangören på Internet senast dagen efter sista anmälningsdag.

Resultatlista:

En resultatlista ska tillhandahållas av arrangören på Internet senast måndagen efter tävlingsdagen om tävlingen går på lördagen.

Däck:

Enligt gällande rallyreglemente.

Reklam:

Tidningen Bilsport Rally & Racing samt övriga sponsorer till Bilsport Rallycup äger rätt till reklam på tävlingsbilarna i cupens samtliga deltävlingar.

Delad bil:

Enligt varje arrangörs tilläggsregler. 

Tävlingsform:

I deltävlingar med tävlingsform RS i backe och sprint köres fastställd bansträckning enligt arrangörens tilläggsregler.

I tävlingsformen RY, räknas tävlingens totaltid som resultat i respektive förarklass.

För att ha fullgjort RY tävling krävs tid på samtliga SS eller prov, samt målgång vid slutmål.

Gallring:

Gallring, Enligt arrangörens inbjudan.

Pilning:

Engelsk pilning, färgen på pilarna ska antingen vara Orange eller floruroserande röd.


Poängfördelning:

I samtliga deltävlingar fördelas klassvis poängen enligt :

1:an 10 p,  2:an  8 p,  3:an 7 p,  4:an 6 p,  5:an  5 p, 6:an 4 p,  7:an 3 p,  8:an 2 p, 

Samtliga som inte fått poäng enligt ovanstående får efter fullgjord tävling 1 p. Särskiljning i deltävling:

Vid lika sluttid delas poäng ut enligt exempel: Om det bli två 2:or får bägge 8 p och den som kommer 4:a får 6 p. Det betyder att ingen blir tilldelad 7 p.

Poängen kan säkert att vara annorlunda i sista deltävlingen beroende på att det tyvärr blivit så tätt mellan de 2 sista deltävlingarna.

Om tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av inkörd års-poäng, dock max 10 poäng givetvis.

Tidtagning:

Tidtagning på SS skall ske på 1/10-dels sekund.


Tävlingar som räknas:

I poängsammanräkningen efter samtliga deltävlingar, räknas förarnas intjänade poäng samman till ett slutresultat. Man kan inte ta poäng med sig om man byter bilklass under pågående säsong.

Vid 5 genomförda tävlingar räknas poängen från samtliga deltävlingar, om det är 6 genomföra deltävlingar så räknas poängen från dom 5 bästa.

Prispott:
 
Tidningen Bilsport Rally & Racing sponsrar Bilsport Rallycup med 5500:- per genomförd deltävling i cupen. Sponsorpengarna fördelas mellan klasserna efter antal startande i klasserna när för Bilsport Rallycup gemensamma omkostnader är betalda. 

75:- från varje inbetald startavgift i respektive deltävling
tillförs prispotten.
Prispotterna i respektive förarklass kommer att variera beroende på antal startande, eftersom de 75:- per inbetald startavgift tillfaller den förarklass i vilken anmälningsavgiften är betald.

Klass U: Inga penningpriser i Utbildningsrally. 

Fördelning av prispott:

Prispengar i cupen fördelas mellan de 3 bästa ekipagen per klass enligt följande : 

  • 1:an får 50 %  av den totala klasspotten

  • 2:an 30 %

  • 3:an 20 %

Från den totala prispotten kommer pengar för inköp av pokaler/priser att uttagas. 

Pristagarna står för eventuell vinstskatt. 

Minst 3 startande i en majoritet av tävlingarna krävs för att det ska bli prisutdelning i klassen.

Särskiljning i cupen:

Varje förare med poäng i cupen får vid summeringen av cup-poäng räkna samtliga poängtävlingar till en slutsumma.

Slutsumman kan bestå av poäng från 1, 2, 3, 4, 5, 6 eller 7 tävlingar.

Om flera tävlande i en förarklass stannar på samma slutpoäng när cupen är avslutad  gäller följande som särskiljning :

  • 1). Flest 10 poängare.  (1:a platser)

  • 2). Flest 8 poängare.   (2:a platser)

  • 3). Flest 7  poängare.  (3:e platser)

  • Därefter lottning av arrangören.

Klass U:  
Samma slutpoäng ger delad placering och likvärdiga priser.

Priser/Prisutdelning:

Separat prisutdelning och tillhörande fest, datumet meddelas senare, där utdelas segerpokaler/medaljer till de tre bäst placerade förare/kartläsare i respektive förarklass. För att få ut pris så förbinder inbjuden pristagare sig att medverka i det arrangemang som görs för prisceremonin.

Ej avhämtat pris på prisutdelningen:
En av Bilsport Rallycup godkänd förklaring för att man uteblivit vid prisutdelningen, skall vara Bilsport Rallycup tillhanda senast 10 dagar efter prisutdelningen, annars tillfaller priset Bilsport Rallycup för att användas nästkommande år.

Marknadsföring/Publicering:

Genom att deltaga i Bilsport Rallycups deltävlingar, så godkänner vederbörande  publicering av allt som rör deltagarna i någon av tidningarna Bilsport Rally & Racing eller Bilsport, Bilsport Rally & Racings hemsida och på Bilsport Rallycups hemsida utan några undantag.