Bilsport Börsen Rallycup (förkortat BBRC) är arvtagaren efter nerlagda Bilsport RallyCup (förkortat BRC) som kördes 2001-2005.



Eftersom det är många som har frågat hur Bilsport RallyCup blev till och i en del har några trott sig veta hur Bilsport RallyCup tillkom så har vi här nedan skrivit ihop kortfattat vad som gjorde att det blev som det blev och att det till slut blev Bilsport RallyCup av det hela. 



Fröet till det som blev Bilsport RallyCup såddes redan våren 2000, en solig vårdag norr om Karlshamn, annandag påsk närmare bestämt, då Asarums MS körde RS-tävlingen Karlshamns-Specialen. Några kortare grus-SS som kördes 2 gånger, en av dom tävlande var Ingvar Håkansson Ryds MK. 

Ingvar uttryckte sitt stora gillande över tävlingen efter målgång och tyckte att "det skulle finnas flera såna här tävlingar, för oss som åker lite sporadiskt hemma runt stugknuten". En av dom som Ingvar stod och pratade med om detta var en klubbkamrat till Ingvar, Roger Rooth, denna pratstunden fastnade mitt i pannbenet på Roger som tänkte att "såna tävlingar vore något för mig, om jag ska börja tävla igen". 



Diskussionen om tävlingsformen *några korta SS flera gånger* fortsatte på några klubbkvällar hos Ryds MK. Roger pratade med en relativt ny bekantskap från Lessebo MK, Johan "Jojje" Svensson om idén, Roger pratade även med Peter Holgersson Olofströms MK och tankarna började snurra runt en lokal rallycup med liknande småtävlingar för dom som inte ville satsa på DM eller SSM eller ännu högre serier, utan nöjde sig med att få ut och åka lite rally för sitt eget höga nöjes skull.



Sommaren år 2000 Började Roger, Peter & Jojje ringa runt till folk dom kände på olika håll i andra motorklubbar för att försöka sälja in iden om en onotad rallycup. Cupen fick arbetsnamnet "Sydostcupen" eftersom den skulle gå i sydöstra Sverige. 
Eftersom det skulle vara en cup med ett kompakt koncept så kontaktades klubbar som låg max 10 mil enkel resa från Ryd, men intresset från klubbarna var svalt, MYCKET svalt minst sagt.. "Det går aldrig, vi har kört onotad rallytävling, vi fick ställa in, kom in 24 anmälningar" sa en ordförande i en klubb.. Men iden om en onotad rallycup i sydostsverige hade fått lite fotfäste, det diskuterades över telefon hur strategin skulle läggas upp, och lite olika ideér fastslogs. De flesta var överens om att det räcker att köra tävlingarna på lokaltillstånd som ger utrymme till maximalt 60 startande (den 1:a deltävlingen i BRC, arrangerad av Lessebo MK kördes på lokaltillstånd, det har inte hänt sedan dess).



Ideerna som kom från lite olika håll sa lite olika saker, men ledorden var "Enkelt, Billigt, Roligt" och ideérna diskuterades runt dessa ledord. "Minst 20km SS", annars är det väl kort. "Bara riktigt fina byvägar, inga makadamvägar och gräs-i-mitten vägar" sa någon annan. "Det ska vara billigt att vara med" Max 650kr var den maximala startavgiften de första åren, sen höjdes det till 750Kr. "Det ska vara enkelt att arrangera en tävling".. "Alla ska kunna vara med, så man får poäng, bara man tar sig i mål oavsett placering och tid"



Men det blev ett första möte i alla fall, möteslokalen bestämdes till Ryds MK:s klubblokal och det annonserades via hemsidor på nätet. Det var en hel del folk som anmält sitt intresse via ett upprop som bara kunde besvaras via mail. Det kom runt 20 personer, en del kända och en del okända ansikten. När en stor del av mötet av genomfört och man nästan fått till en tävlingskalender så tog en lång smal kille till orda. 

"Jag heter Johan Johansson och kommer från Emådalens MK i Högsby, vi vill vara med i cupen med vår tävling, får vi det trots vi ligger lite längre bort än vad ni pratat om?"

Jaha, hej och välkommen Johan, men du har väl inte anmält du ska komma va? 

"Nej, det fanns inget telefonnummer att ringa, och jag kan inte skicka mail, så jag körde hit och frågade i kiosken i Ryd efter vägen, ett elände att komma hit"

Det kan man väl kalla intresse? Köra på vinst och förlust till ett möte som man inte visste var det skulle avhållas.

Flera saker dryftades på mötet, bland annat att man skulle ha minst 4 deltävlingar och max 8 på en säsong, som skulle vara under barmarkssäsongen. Nästa förslag löd "Det får inte vara tävlingar för ofta, max en gång i månaden och 2 helger mellan tävlingarna minst".. 

Ett förslag från Roger var att "Kan vi inte göra som Svenska Bilsportsförbundets representanter har tjatat om i 20 år, vi säljer ut alltihop till en sponsor som får döpa cupen och ha reklam på bilarna och i alla inbjudningar och resultatlistor osv osv"... Givetvis så gav mötet Roger i uppdrag att sondera intresset från någon sponsor... Som man sår får man skörda, samma sak gäller när man kommer med förslag på möten.. Roger funderade några dagar på detta.. 



Efter mötet så diskuterade Roger med klubbens ordförande Jerry Bengtsson om Ryds MK:s eventuell medverkan i rallycupen. Jerry tyckte att "Det måste ju gå att ordna en tävling, vi kan ju inte stå utanför när idén till cupen kommer från en klubbmedlem, då får vi ju skämmas"



När Roger funderat några dagar på sitt sponsorförslag så slog det honom när han bläddrade i tidningen Bilsport att Bilsport har en massa olika saker dom sponsrar, "Fyndbörsen-Cup" till exempel som är en cup för Banracing, men dom sponsrar ingen rallycup. 



Så Roger samlade mod några dagar och sen fick han tag i en tidning, ringde till Förlags AB Albinsson & Sjöberg i Karlskrona och begärde i växeln att få prata med Ansvarig utgivare Stig Sjöberg, och döm av hans förvåning när han blev kopplad. Med ett lätt darr på rösten presenterade Roger "Sydostcupens" upplägg för Stig Sjöberg som utan en fråga eller kommentar lyssnade på Rogers idoga babblande, när sedan Roger rundade av med att säga något i stil med att "Så ni får döpa cupen också, till exempel till Bilsport Rallycup" så inväntade han med nervös spänning Stig Sjöbergs svar.. 

Stigs inledande ord gjorde att Roger tänkte" Nähäpp, det gick inte, så tråkigt" för Stig Sjöberg svarade, "Som du säkert förstår så får vi sponsorförfrågningar varje dag, ibland flera stycken varje dag till och med, och vi kan inte sponsra alla, jag har en stor hög med olika förslag framför mig och dom nya som kommer in lägger jag underst, Men det här förslaget tycker jag är så bra så jag lägger det överst och jag skickar det till Marknadsavdelningen så kommer en representant för dom att kontakta dig"... 

Vad Roger tänkte i den stunden mer än att "Vi har en sponsor" lämpar sig nog inte i tryck, men det tillkom nog några nya svordomar som inte existerade innan i glädjeyran över det positiva beskedet.



Det gick några veckor och så blev Roger kontaktad per telefon av Marknadsavdelningens representant, Mikael Johansson och det bestämdes att Roger och Mikael samt Mikaels sambo Marie skulle åka ut på första deltävlingen i Sydostcupen, som var Karlshamnsspecialen 2001 för att se hur konceptet fungerade.

Roger kontaktade Asarums MS för att få något publiktips och tog med Mikael & Marie ut till en SS där det hände mer än dom kunde ana, just i den svängen så rullade bland annat Mattis Olsson Gullabo RC precis nedanför kullen där dom satt och drack kaffe och åt frallor. 



Mikaels positiva inställning till Sydostcupens koncept var startskottet för det som sedan några veckor senare blev Bilsport RallyCup. Att det skulle komma ett reportage i tidningen Bilsport om en cuptävling bestämdes men inte vilken. 

Mikael sa till Roger under en telefonkontakt under sensommaren/hösten att det fanns förslag på att börja göra en rallytidning, lite i Bilsport RallyCups anda, för dom som åker för sitt höga nöjes skull. Som Mikael sa, "Ja, har vi inget annat att skriva om, så kan vi ju alltid skriva om Bilsport RallyCup" Tidningen Idrottsbladet hade då mer och mer börjat övergå till att bevaka motorcykelsport och reportaget till tidningen Bilsport bestämdes till att göras till Olofströms MK:s tävling som var finaltävling 2001. 

Detta visste flera på plats, både tävlande och arrangörer, vad väldigt få visste var att det även samlades in material för ett reportage i den helt nya tidningen Bilsport Börsen.



Enkelt, Billigt och Roligt var ju ledorden redan i inledningen... Samma ledord skulle gälla för både arrangörer och tävlande.. Rallycupen skulle skötas via Internet, det "nya" mediat.. Tankarna var att man skulle kunna hitta allt via nätet, anmälningslistor, inbjudningar, resultatlistor, ja precis allt.. Inte bara det, kontakten med de olika klubbarnas kontaktpersoner skulle skötas via e-mail och en mailinglista där man kan nå alla kontaktpersoner, både i cupens organisation och de olika klubbarnas kontaktpersoner. 

Det ska väl erkännas att det har fungerat med olika resultat. En del klubbars kontaktpersoner har en mailbox som töms varje skottår, i bästa fall, och i en del andra fall så handlar det om minuter eller sekunder innan budskapet är framme. 

Samma sak gällde de aktiva förarna & kartläsarna, i början var det ett evigt gnäll på att informationen bara fanns på Internet, men tiden går och nu är det snarare tvärt om inom rallysporten, finns inte bilder, resultat och skrivna reportage när dom tävlande kommit hem och lastat av och kastat sig på datorn så är det ju ren skam.. Tiden går och allt förändras...



Som avslutning på detta stycke text så kan man väl säga samma sak som många sagt förut... Hur det gick vet ni ju redan och resten är redan historia.... Väl mött under kommande tävlingar i Bilsport Börsen Rallycup, arvtagaren efter Bilsport RallyCup.



Bilsport RallyCups hemsida år för år når du här.
2001>>
2002>>
2003>>
2004>>
2005>>

Bilsport Börsen Rallycup
2006>>